Sådan kommer du igang med konditionstræning

Sådan kommer du igang med konditionstræning

For at forbedre din kondition, kan konditionstræning være et godt værktøj, der kan hjælpe dig på vej. Derfor har vi samlet nogle gode råd til, hvordan du kan forbedre din konditionstræning, således at det kan lykkedes dig at kome i mål.

Sæt dine mål

Start med at beslutte dig for dine mål. Hvis dit mål f.eks. er at løbe 5 km, hvor lang tid skal dette så tage dig at gøre? Derefter så sæt et mål, om at træne 3 gange i ugen. Sørg derefter for at du stillee og roligt øger længden, som du løber hver . Det anbefales dog ikke at øge den med mere end 10% på ugebasis.

Sørg også for at du er godt varmet op inden du begynder at løbe. Dette kan gøres med at hver konditionstræning starter med 10 minutters gang eller gerne hurtig gang, og gør det samme efter du har afsluttet din løbetur. Ligeledes anbefales det at veksle mellem at løbe og gå, så du får trænet din interval og får pulsen op og ned.

 

Planlæg din træning

Det kan være en god ide ikke at spise for meget op til konditionstræningen. Et lille måltid nogle timer inden, kan dog være en god idé. Hvis du dog typisk bliver sulten inden du skal træne, kan du tage en let snack med dig.

Sørg dog for altid at strække grundigt ud og varme op inden du starter din konditionstræning samt ligeledes at strække efter du har afsluttet din konditionstræning, således at du ikke skader din krop. Af samme årsag, skal du derfor også passe på med, at du ikke overbelaster din krop unødvendigt, men lytter til, hvor meget lige præcis du kan holde til at træne.

 

Nyd det!

Det bliver først surt at dyrke konditionstræning, hvis det går hen og bliver en sur pligt, som der skal udføres. Sørg derfor for, at du vælger en form konditionstræning, som du kan nyde at lave, hvad end det er løb, cykling eller noget helt tredje. Derefter kan du beslutte dig for om du bedst trænger alene eller i fællesskab med andre. Ligeledes om du bedst kan lide at træne udendørs i naturen, eller om det istedet er i et træningscenter, at du vil forsøge dig med konditionstræningen.

Kvindesport.dk kan du desuden læse mere om, hvordan du vælger den træningsmaskine, som passer bedst til dig og dine behov, hvis du ønsker at komme igang med konditionstræningen.